Zamknij
Architekci Windykacji | Szkolenia windykacyjne
Blog.

Wielka piątka windykatora telefonicznego

Wielka piątka windykatora telefonicznego

Gdy mówimy o rozwoju windykatorów telefonicznych bardzo często na myśli mamy szeroko rozumiane kompetencje negocjacyjne. I jest to chyba również najczęstszy rodzaj zapytań szkoleniowych, na które jako Architekci Windykacji odpowiadamy. Tymczasem obszarów, w których budowę warto zainwestować, bo mają realny wpływ na skuteczność i komfort pracy w tym zawodzie jest więcej. Mało tego, nie do wszystkich konieczny jest zaraz trener z zewnątrz.

1.     Wiedza produktowa i procesowa

Nic tak nie wybija windykatora z rytmu jak pytanie z zakresu produktu czy procesu, na które nie zna odpowiedzi. To najprostszy sposób by pozbawić go pewności siebie, która za moment będzie mu bardzo potrzebna w negocjacjach. Do moich ulubionych należą:

  • a ile Wy tam tych odsetek naliczacie?
  • a ja nie dostałem żadnego pisma?
  • a co z moja reklamacją?
  • a gdzie ja to niby znajdę w umowie?

By wyjść z tarczą z tego rodzaju pytań nie wystarczą ogólniki: wszystko ma Pan w umowie, ani zagrywki ofensywne: a to umowy Pan nie czytał? Konieczna jest precyzyjna odpowiedź za którą pójdzie ustalenie dalszego kierunku rozmowy. Zapis o wysokości kosztów znajdzie Pan w umowie w paragrafie 5 punkt 11, który brzmi: jeżeli kredytobiorca spóźnia się z płatnościami naliczane są mu odsetki w wysokości dwukrotności odsetek ustawowych, które na dziś wynoszą 22,5%. Ja dzwonie, aby nie musiał Pan dalej przepłacać. Jest Pan zainteresowany takim rozwiązaniem?

Każda branża, każdy produkt ma inne pytania, zastrzeżenia czy wątpliwości, które nazywamy „obsługowymi”. I jeśli ich nie rozwiejemy, to ciężko będzie przejść do etapu „windykacji”. Z całej wielkiej piątki o tę kompetencję zadbać najłatwiej. Być może wiec jest trochę prawdy w słowach Konfucjusza: człowiek potyka się nie o góry, lecz o kretowiska.

2.     Umiejętności wywierania wpływu

To tu kryje się cała perswazyjna magia. Tu mieszczą się wspominane negocjacje, argumentacja stanowiska, neutralizacja wymówek, strategie startu rozmowy i jej finalizacji. To tu mieszczą się wszystkie te techniki, które pozwalają windykatorowi uzyskiwać wyższe i bardziej wiarygodne deklaracje. W przeciwieństwie do obszarów wiedzy produktowej czy prawnej nie wystarczy wyposażyć windykatora w konkretną wiedzę. Aby uzyskać zmianę, należy przejść poziom wyżej i pracować nad przekuwaniem wiedzy w umiejętności. Dlatego podczas naszych szkoleń, które wymagają zdobycia kompetencji w tym obszarze zawsze wykorzystujemy Mobilne Call Center. Windykatorzy mają wtedy możliwość przejścia realnego treningu z informacją zwrotną. Mogą testować techniki, sprawdzać ich zastosowanie, a nawet poczuć na sobie ich siłę podczas sesji treningowych.

3.     Wiedza Prawna

Braki w obszarze praktycznej wiedzy prawnej doprowadzają do takich samych negatywnych sytuacji w rozmowach jak braki w zakresie wiedzy produktowej i procesowej. Jeżeli klient „łapie” windykatora na niewiedzy w tym zakresie, to osłabia jego pozycję negocjacyjną. I nie chodzi tu oczywiście o wkuwanie na pamięć kodeksów, ale sprawne reakcje na konkretne obiekcje ze strony klientów.

Np.

  • ja upadłość będę ogłaszał
  • komornika już mam ustawcie się w kolejce
  • a Pan nie wie, że jest RODO?
  • a co mi tam ten komornik zabierze ja mam ledwie 1600zł emerytury
  • przecież ja mam to umorzone, po co dzwonicie?

I podobnie jak w przypadku wiedzy w zakresie procesu i produktu, aby budować autorytet trzeba odpowiadać precyzyjnie, a nie ogólnikowo, a po rozwiązaniu wątpliwości skierować rozmowę na właściwy tor.

K: A co mi tam ten komornik zabierze ja mam ledwie 1600zł emerytury

W: Zgodnie z prawem może zająć 25%, czyli zostanie Panu w granicach 1200zł a dodatkowo Pana zadłużenie wzrośnie o wynagrodzenie komornika. Dlatego dzwonie, aby ustalić spłatę polubowną i pomóc Pan tego uniknąć. Proszę mi powiedzieć… [propozycja].

Chodzi zatem ponownie o konkretny pakiet praktycznej wiedzy do zastosowania w trakcie rozmowy.

Pozytywnym efektem ubocznym posiadania pigułki wiedzy produktowej i prawnej, nawet jeśli w trakcie rozmowy nie trzeba z niej korzystać, jest większa pewność siebie windykatora, a to zawsze przekłada się na skuteczność komunikacji.

4.     Emisja głosu

Gdy mówimy o predyspozycjach do wykonywania zawodu windykatora telefonicznego, to nie sposób nie zwrócić uwagi na emisję głosu. Jerzy Stuhr miał kiedyś powiedzieć, że mężczyzna o niskim głosie ma zawsze racje. I trudno zaprzeczyć temu, że osoby posiadające niski głos mają w pracy na telefonie łatwiej. Emisja głosu to jednak dużo szersza kompetencja, niż sama wysokość głosu i na szczęście w większości „trenowalna”.

W ubiegłym roku premierę miało nasze nowe szkolenie zatytułowaneWindykator ma głos, które zaprojektowaliśmy wspólnie z Katarzyna Moskal z Akademii Głosu i również w duecie je realizujemy. Proponujemy je tym klientom, których ludzie mają już odpowiednie umiejętności w zakresie perswazji. Najczęściej są to zespoły które przeszły z nami szkolenie Profesjonalny Windykator – Gry windykacyjne, dzięki czemu doskonalenie głosu może przenieść je na jeszcze wyższy poziom i jest naturalnym krokiem naprzód. Podczas szkolenia ludzie uczą się:

  • Jak prawidłowo oddychać i gospodarować oddechem podczas mówienia;
  • Jak poprawić ekspresję swojego głosu (tempo, intonację, akcentowanie, pauzę, frazowanie);
  • Jak posługiwać się naturalnym, spójnym z tym co chcemy zakomunikować, głosem;
  • Jak wzmocnić negocjacje i argumentacje wykorzystując świadomie swój głos;

A wszystko po to, by to co mamy do przekazania w treści faktycznie trafiło do odbiorcy.

5.     Odporność psychiczna

Jeszcze do niedawna nie każdy był gotów nazywać odporność psychiczną kompetencją. No bo niby jak ją zmierzyć i jak rozwijać? Czym właściwie jest odporność? Jaki profil ma osoba, którą moglibyśmy nazwać odporną psychicznie?

Od pewnego czasu szukałem narzędzia w tym obszarze, które z jednej strony „wypluje” konkretny wynik, ale z drugiej będzie można nad tym wynikiem pracować.

Na szczęście okazało się, że takie narzędzie już istnieje i nazywa się MTQ (Mental Toughness Questionare), więc certyfikowałem się w jego wykorzystaniu.

Doug Strycharczyk oraz Peter Clough na podstawie wieloletnich badań wyodrębnili 4 obszary odporności psychicznej: Kontrola, Zaangażowanie, Wyzwanie, Pewność Siebie. Każdy z nich ma dwie pomniejsze składowe, nad którymi po uzyskaniu wyniku z kwestionariusza możemy zacząć pracę.

Badania pokazały silny związek między odpornością psychiczną a: skutecznością, zwinnością, dobrostanem oraz aspiracjami.Warto więc zadbać o swoich ludzi również w tym zakresie.

Jak rozwijać Wielką Piątkę Windykatora Telefonicznego?

Jeżeli chodzi o obszary wiedzy produktowej i prawnejto najlepiej zadziałać we własnym zakresie. Rozpocząć od analizy potrzeb i wykonać ją w dwóch równoległych ścieżkach:

a)     Zebranie od ludzi pytań, obiekcji, zastrzeżeń, które najczęściej słyszą od klientów;

b)     Odsłuch rozmów i wyłapywanie tych sytuacji, na które warto przygotować ludzi;

Gdy już wiemy jakie luki są do zapełnienia możemy zadziałać w kilku kanałach. To mogą być maile z pigułami wiedzy, to mogą być warsztaty, spotkania 1 na 1, to mogą, a nawet powinny być testy.  Wiem, że u niektórych dźwięk słowa test wywołuje gęsią skórkę i szybsze bicie serca, ale testy da się odczarować, tak żeby w nikim nie budziły negatywnych emocji, a jedynie spełniały swoją pierwotną funkcje, czyli utrwalały wiedzę. Wystarczy odrzeć je z negatywnych konsekwencji i zastąpić feedbackiem.

Jeżeli chodzi o sfery: wywierania wpływu, emisji głosu oraz odporności psychicznej, to oczywiście jeżeli są w firmie zasoby, aby o nie zadbać długofalowo, to bardzo do tego nakłaniam. Jeśli nie, to zapraszam do nas, chętnie wesprzemy rozwój Waszych ludzi.

Bądź na bieżąco i odbierz darmowego ebooka! Zapisz się na newsletter i zgarnij prezent - ebook "Narzedziownia windykacyjna".

Subskrybuj i zgarnij prezent!

Bądź na bieżąco i odbierz darmowego ebooka "Narzędziownia windykacyjna"

Proszę czekać...

Sprawdź skrzynkę  i odbierz ebooka. 

Zobacz spis wszystkich artykułów
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Windykować i nie zwariować

Praca w windykacji nie należy do lekkich, łatwych i przyjemnych. Najczęściej lubią ją Ci, którzy z jednej strony osiągają dobre wyniki, a z drugiej nie czują tak ogromnego obciążenia jej codziennością. Tę książkę pisałem z myślą o doskonaleniu się w obu tych obszarach. Znajdziesz w niej zatem pokaźną dawkę nowych technik, ale także garść metod pozwalających zadbać o komfort pracy w tym trudnym zawodzie.

Podręcznik windykatora