Zamknij
Architekci Windykacji | Szkolenia windykacyjne
Blog.

Techniki windykacyjne, cz.11: Sankcjonowanie równoległe

Techniki windykacyjne, cz.11: Sankcjonowanie równoległe

„Zbiję Cie tak mocno, żeby mama nie musiała mocniej” Wyznania gejszy

Rola sankcji w rozmowie

Sankcje w windykacji spełniają rolę motywatora. Są często głównym bodźcem przekonującym klienta do podjęcia działania. To dlatego ilość form ich zastosowania jest tak ogromna.

Tym razem podzielę się z Wami jeszcze jednym sposobem na pokazanie klientowi straty lub zysku wynikającego z zaniechania lub podjęcia spłaty.

Ale po kolei.

Na początek weźmy na warsztat jedną z popularniejszych sankcji późnego etapu, czyli wypowiedzenie umowy.

10 sposobów na wykorzystanie wypowiedzenia w rozmowie:

  1. Krótko

Jeżeli nie dokona pan wpłat dojdzie do wypowiedzenia umowy.

  1. Z wyjaśnieniem

Wypowiedzenie umowy wiąże się z konieczności oddania całości pozostałego zadłużenia w trybie natychmiastowym tj. 16 210zł.

  1. Z wizualizacją

Proszę sobie wyobrazić, że wyciąga pan pismo ze skrzynki, otwiera, a tam ponad 16 000zł do oddania na już. A zawsze pan myślał: „mnie się to nigdy nie przydarzy”.

  1. Z metaforą

Proszę pana niektórzy klienci mówią, że z tym wypowiedzenie jest jak z biletem w jedną stronę. Nie ma odwrotu.

  1. Z regułą konformizmu społecznego

Większość naszych klientów, jak dochodzi do tego momentu co pan teraz zaczyna spłacać. Bo wiadomo nikt nie chce wypowiedzenia.

  1. Z regułą niedostępności

Mogę chronić pana przed wypowiedzenie jeszcze przez 2 dni. Potem pana sprawę mi odbiorą.

  1. Z regułą konsekwencji

Tyle rat już pan spłacił. Szkoda byłoby teraz to wszystko zaprzepaścić i doprowadzić do wypowiedzenia umowy.

  1. Z uzasadnieniem w historii deklaracji

Trzykrotnie deklarował pan wpłatę w ostatnim czasie i trzykrotnie się pan nie wywiązał. Dlatego teraz pana umowa dostała kwalifikację do wypowiedzenia.

  1. Ze słowami kluczami

Pana sytuacja finansowa za chwilę zmieni się dramatycznie.  Mogę Panu zaproponować już jedynie ostatnią szansę by zablokować postępowanie windykacyjne i nie dopuścić do wypowiedzenia.

  1. Na wejściu w rozmowę

Pan chce się porozumieć polubownie czy zdecydował się Pan na wypowiedzenie umowy?

Przeczytaj też: Techniki windykacyjne – cz.3: Postaram się

To oczywiście nie wszystkie wariacje, które możemy stworzyć chcąc zastosować tę jedną sankcje.

Po co nam tyle tych odmian?

Bo nie każdemu windykatorowi każdy sposób będzie leżał, a zależy nam na naturalności wypowiedzi;

Bo nie chcemy w trakcie rozmowy tracić autorytetu, brzmiąc jak zdarta płyta: „dojdzie do wypowiedzenia umowy”, „dojdzie do wypowiedzenia umowy”, „dojdzie do wypowiedzenia umowy”;

Bo windykacja to nie Harry Potter i nie jesteśmy w stanie ocenić tak naprawdę, która z form do danego klienta trafi najlepiej, dlatego stosujemy kilka.

Wielki Test Kompetencji Windykacyjnych

Sprawdź się

Sankcjonowanie równoległe = partnerskie?

Dziś, gdy tak bardzo oprócz odzyskania należności zależy nam na utrzymaniu poprawnych relacji z klientami warto pochylić się nad jeszcze jednym sposobem komunikacji – sankcjonowaniem równoległym.

Sankcjonowanie to pozwala ustawić się do klienta w relacji partnerskiej. Zamiast używania młotka, jedynie go wskazujemy. Z perswazyjnego punktu widzenia siła sankcji pozostaje bez zmian. Zmniejsza się jednak opór klienta względem nas.

Przestajemy funkcjonować w relacji wygrany – przegrany, a zaczynam w relacji wygrany – wygrany.

Zamiast:

Jak nie dokona pan wpłaty to naliczymy panu dodatkowe odsetki.

Można (sankcjonowanie równoległe):

W tej chwili odsetki karne są najwyższe w historii, szkoda żeby pan przepłacał. Na pewno ma pan ważniejsze wydatki.

Zamiast:

W przypadku braku wpłaty pana sprawa trafi na drogę sądową.

Można (sankcjonowanie równoległe):

Dzwonię, bo muszę zlecić u pana drogę sądową, a nie chciałbym tego robić bo wiem, że ma pan trudniejszą sytuacje, a tam czekają pana jedynie dodatkowe koszty.

Zamiast:

Jak znowu nie dokona pan wpłaty to wpiszemy pana na listę dłużników BIG.

Można (sankcjonowanie równoległe):

Za chwilę będę zmuszony dodać pana nazwisko na listę dłużników, a wiem, że to trochę tak jakby ktoś nagle zabrał nam ostatnie koło ratunkowe, dlatego postanowiłem zadzwonić i zaproponować jeszcze rozwiązanie polubowne.

Przeczytaj też: 5 powodów dla których windykatorzy przeciągają rozmowy

Sankcja dociera, motywacja wzrasta, a jednocześnie odbiór przez klienta naszej osoby się zmienia. Sankcjonowanie równoległe pokazuje klientowi, że jedziemy na tym samym wózku, tym samym torem, ale to on może jeszcze dobiec do zwrotnicy i wybrać gdzie dalej? My jedynie pokazujemy: zobacz tam w lewo jest koniec trasy, może warto odbić w prawo?

Bądź na bieżąco i odbierz darmowego ebooka! Zapisz się na newsletter i zgarnij prezent - ebook "Narzedziownia windykacyjna".

Subskrybuj i zgarnij prezent!

Bądź na bieżąco i odbierz darmowego ebooka "Narzędziownia windykacyjna"

Proszę czekać...

Sprawdź skrzynkę  i odbierz ebooka. 

Zobacz spis wszystkich artykułów
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Windykować i nie zwariować

Praca w windykacji nie należy do lekkich, łatwych i przyjemnych. Najczęściej lubią ją Ci, którzy z jednej strony osiągają dobre wyniki, a z drugiej nie czują tak ogromnego obciążenia jej codziennością. Tę książkę pisałem z myślą o doskonaleniu się w obu tych obszarach. Znajdziesz w niej zatem pokaźną dawkę nowych technik, ale także garść metod pozwalających zadbać o komfort pracy w tym trudnym zawodzie.

Podręcznik windykatora