Zamknij
Architekci Windykacji | Szkolenia windykacyjne
Blog.

Jak walczyć z efektem jojo w szkoleniach windykacyjnych

Jak walczyć z efektem jojo w szkoleniach windykacyjnych

Niby wszyscy wiemy czym jest szkolenie, ale zadając to pytanie menadżerom i trenerom w trakcie warsztatów często słyszymy: „wypełnianiem luk kompetencyjnych”, „rozwojem słabszych stron”, „odświeżaniem wiedzy” czy „dostarczaniem nowych narzędzi” itd. I zawsze też cierpliwie czekamy aż ktoś z grupy w końcu wypowie to kluczowe, magiczne słowo – „PROCES”.

Nie ma nic ważniejszego na drodze do pełnego zrozumienia, dlaczego niektóre szkolenia z windykacji (i nie tylko) są wydajne, a inne nie, niż spojrzenie na nie, jak na szereg zaplanowanych działań, a nie jednorazowy bodziec. Wielu menadżerów zresztą zna już tradycyjny schemat i jego skutki, czyli:

  1.  Wysyłamy ludzi na szkolenie;
  2.  Ludzie wracają zadowoleni i zmotywowani do pracy, niektórym od razu skuteczność rośnie;
  3. Mijają trzy miesiące, pół roku i ludzie wracają do starych nawyków, a z nimi ich wyniki.

Wielokrotnie widzieliśmy ten szkoleniowy efekt jojo, a nawet sami mu ulegaliśmy, ale mieliśmy także okazję zaobserwować jaka następuje zmiana, gdy po szkoleniu następuje 3, 6, a nawet 12 miesięczny Follow Up*. I nie chodzi o cykle szkoleniowe i „ładowanie” kolejną dawką narzędzi, ale atrakcyjną formę wsparcia i weryfikacji już zdobytych: wiedzy i umiejętności, tak aby podtrzymywać motywację i dalej doskonalić kompetencje windykacyjne. Warto zastanowić sie czy samo szkolenie, choćby nie wiem jak atrakcyjne, trwające 2 dni wystarczy, aby wywołać efekt zmiany nawyków, które wypracowywane są przez uczestników każdego dnia od wielu miesięcy czy lat?

Wielki Test Kompetencji Windykacyjnych

Sprawdź się

Po co wsparcie poszkoleniowe?

Form przeprowadzenia tego etapu jest wiele, ale cel zawsze ten sam – wspierać i weryfikować zastosowanie nowych narzędzi windykacyjnych w praktyce. Czuwać czy dana technika stosowana jest do właściwej sprawy, właściwego klienta i we właściwy sposób, tak aby windykator widział efekt swoich wysiłków i nie zniechęcił się po pierwszych próbach, które nie wyjdą tylko dlatego, że nikt nie podpowiedział bardziej optymalnego zastosowania dla wybranego narzędzia. A jednocześnie gdy już wyjdzie i osiągnięty zostanie zamierzony skutek, to niemniej ważne jest pokazanie tego windykatorowi i docenienie, bo zawsze powtarzamy: to że dana technika zadziała raz czy drugi nie znaczy, ze windykator już zawsze będzie miał ją w zanadrzu i stosował. Bez wsparcia prędzej czy później odłoży ją na bok, tak jak odkłada na bok techniki nieskuteczne.

Możesz wspierać i weryfikować windykatorów sam – nauczymy Cię.

Follow up może zostać zaprojektowany i przeprowadzony przez firmę, która zrealizowała szkolenie, ale równie dobrze mogą go przypilnować trenerzy wewnętrzni czy menadżerowie w zależności od wolnych zasobów. Ważne jednak, aby rozumieli w ten sam sposób aspekty, techniki poruszane w trakcie szkolenia. A to można osiągnąć na dwa sposoby. Pierwszy – wysłać ich na to samo szkolenie, drugi – zaplanować konsultacje czy warsztaty na który trenerzy prowadzący szkolenie dla windykatorów, omówią je i przedstawią techniki z metapoziomu. Najważniejsze, aby dla uczestników szkolenie nie kończyło się po wyjściu z sali, lecz aby trwało stale w warunkach codziennej pracy.

*Follow Up – działania poszkoleniowe mające na celu utrzymanie motywacji na wysokim poziomie i weryfikację nowych narzędzi w codziennej pracy. [więcej informacji]

Nowa wiedza co miesiąc na Twojej skrzynce! Ebook w prezencie na start.

Subskrybuj i zgarnij prezent!

Nowa wiedza co miesiąc na Twojej skrzynce.

Proszę czekać...

Sprawdź skrzynkę  i odbierz ebooka. 

Zobacz spis wszystkich artykułów
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Książki dla windykatorów

Pracujesz w windykacji i chcesz robić to dobrze – ale nie kosztem własnego spokoju? Te książki to praktyczne wsparcie w codziennych rozmowach, negocjacjach i radzeniu sobie z emocjami – zarówno klientów, jak i własnymi. To zbiór konkretnych technik i doświadczeń, które pomogą Ci lepiej dogadywać się z ludźmi, skuteczniej odzyskiwać należności i… spokojniej kończyć każdy dzień.

Podręcznik windykatora