Zamknij
Architekci Windykacji | Szkolenia windykacyjne
Blog.

Skuteczna analiza potrzeb przy szkoleniach windykacyjnych

Skuteczna analiza potrzeb przy szkoleniach windykacyjnych

Przychodząc do lekarza z gorączką wiemy, że za chwilę usłyszymy kilka pytań w ramach wywiadu, a następnie zostaniemy zbadani. To oczywiste. Żaden lekarz nie wypisze nam recepty oceniając schorzenie ‚na oko’. Mogłoby skończy się to tym, że za jakiś czas wrócilibyśmy do niego z wciąż niewyleczoną chorobą. Podobnie jest w sytuacji gdy chcemy przeprowadzić szkolenie. Zawsze jest jakiś powód dla którego jest ono zamawiane i szkoda byłoby ryzykować, aby ten powód nie został celnie zdiagnozowany.

Analiza potrzeb szkoleniowych może być przeprowadzona na 3 poziomach: oczekiwań zleceniodawcy, oczekiwań uczestników i badania kompetencji windykatorów mających wziąć udział w szkoleniu.

Poziom I – Oczekiwania zlecającego [wywiad]

Logistycznie ten etap jest najprostszy, ponieważ możemy go osiągnąć nawet poprzez rozmowę telefoniczną, w trakcie której doprecyzowujemy nie tylko oczekiwania zleceniodawcy, ale poznajemy lepiej firmę, jej aspiracje, strukturę, i rozpoczynamy budowę „zimnego profilu uczestników”, czyli uzyskujemy informację na temat ich doświadczenia, przebytych szkoleń, zdiagnozowanych problemów kompetencyjnych (jeśli taka diagnoza była prowadzona). Ponadto ważne jest ustalenie jakie wsparcie uczestnicy otrzymują na co dzień i jakiego mogą oczekiwać po zakończeniu szkolenia od swoich bezpośrednich przełożonych. Czy uzyskują regularne wsparcie od swoich liderów/trenerów wewnętrznych, czy uzyskują informację zwrotną? Jakie wyciągają wnioski? Czy po coachingach następuje progres?

Poziom II – Oczekiwania uczestników [ankieta]

Wielu trenerów boi się podejmować działania w tym obszarze, no bo co jeśli oczekiwania uczestników nie pokryją się z diagnozą kompetencyjną z III poziomu? Oczywiście tak może się stać, a dzieje się tak najczęściej z dwóch powodów. Pierwszy – nie dość dobrze sprecyzowana ankieta. Drugi – windykator zauważa na swoim stanowisku pracy/w firmie, dużo większy problem, aniżeli jego braki kompetencyjne i wcale nie oznacza to, że nie potrafi przeprowadzić autodiagnozy, po prostu ten dodatkowy problem przesłania mu jego własne luki, a nierzadko także silne strony.

Poziom III -Mierzenie kompetencji wyjściowych uczestników [odsłuch i analiza rozmów]

Ten etap jest w pełni po stronie firmy przygotowującej ofertę szkoleniowa. Celem jest zdiagnozowanie mocnych stron i obszarów nad którymi warto popracować i doskonalić. Zleceniodawca przygotowuje partię rozmów wszystkich uczestników (zgodnie z ustaleniami), tak aby można było jak najdokładniej dopasować program do potrzeb grupy. Oprócz samego dopasowania programu ważne jest także, aby trenerzy w trakcie szkolenia znajdowali czas na dzielenie się wnioskami indywidualnymi z uczestnikami, z ich realnych rozmów, ponieważ tych informacji słuchają ze szczególną uwagą. Wykonanie badania kompetencji daje duże korzyści i jedyny powód, który powinien powstrzymać firmę szkoleniową od zaproponowania takiego działania, to brak nagrywanych rozmów w firmie zleceniodawcy lub projektowanie szkolenia dla windykatorów terenowych, a nie telefonicznych.

Skuteczna analiza potrzeb, to skuteczne szkolenie, czyli takie po którym można liczyć, że nastąpi zwrot. Nie warto więc lekceważyć tego etapu i wysyłać ludzi na tzw. „gotowce”, które są bardzo popularne, jako szkolenia otwarte. Tam uczestnicy dopasowują się do szkolenia, a nie odwrotnie

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

Czego nie zdradzą Ci najlepsi windykatorzy

Pierwszy w Polsce praktyczny podręcznik ujawniający techniki najlepszych windykatorów. Jeśli chcesz zwiększyć skuteczność swoich rozmów – sprawdź co robią inni. Książka jest efektem 20 000 odsłuchanych rozmów, tysięcy godzin spędzonych w salach szkoleniowych z windykatorami oraz niezliczonych godzin analiz i pomiarów efektywności perswazyjnej.

Podręcznik windykatora